Месодайни породи – Лимузин

НАРИЧАНА ОЩЕ…

Оригинално име – Limousine (фр.)

На български няма кой знае колко възможности за вариации. Срещал съм само да се пише Лимозин и Лимозина. В разговорния език с колеги често наричаме породата „лимузинки”.

При латиниците е малко по-сложно. Оригиналното име на породата означава „някой от района на град Лимож”. Проблемът с повечето френски породи е, че се пише едно, а се произнася друго. В конкретния случай на кравите лимузин обаче не стигало това, а и „някой от Лимож” вече било запазена марка на луксозните големи коли и от там дошла голямата обърквация. И така, на английски и немски език „Limousine” е за колите, а “Limousinостанало за кравите. Не знам във Франция как им викат на колите, но там „е”-то накрая си останало за крави.

В чужбина грешни изписвания на името са обикновено Limuzin, Limouzine, Limusin и подобни. Съкращението на породата е LIM, LMZ или LI. В разговорния език я наричат „Limi” (“Limo” е за колите).

Може би се чудите защо изписвам всички тия „правилни” и „грешни” наименования за породите. Причината е, че често в интернет статии, запитвания, статистики и най-често обяви имената се изписват по всевъзможни начини и не е лошо да пробвате търсения и с „грешните” наименования, когато търсите нещо.

НА ПРЪВ ПОГЛЕД…

… Е мускулесто говедо с кожа на елен :). Сравнението не е мое, но най-точно описва окраската на породата. Лимузинките са с ясно изразени мускули и особено бутовете им са от типа „дупето Дженифър Лопез” (надявам се, ако тя ми чете блога, да не се сърди) ;). Кожата им е безцветна, а окосмението е бежово-кафяво-червеникаво със светли зони около муцуната и очите, по корема и вътрешната страна на бедрата. Често биковете имат шарка от по-тъмни косми, подобна на леопард. Оригиналният им вид е с рога, но вече има безроги родословия.

Снимки от реални животни от реални ферми (само за пример и шарено в статията, потърсете из интернет повече снимки, за да си изградите представа) :

Крави

 

Бик (на 16 месеца)

 

ОТЛИЧИТЕЛНИ КАЧЕСТВА НА ЛИМУЗИН

  • Говедата от порода Лимузин са от по-леката част на континенталните породи. Като цяло са средно-тежка категория със средно тегло на кравите около 700кг, биците са над 1,000кг.
  • Като ръст са средни, с ясно изразена скелетна структура.

Лимузин са най-разпространената чистокръвна порода в Европа в момента. За това има няколко специфични причини, които ще изброя по-долу…

  • Лимузинките са „доброто прасе” в месодайното говедовъдство. Те не са особено претенциозни към вида на храната, стига да има изобилно количество от нея. И други породи нямат претенции към качеството, но Лимузин наддават относително най-бързо измежду тях.
  • Като повечето континентални породи, месото на говеда и телета от порода Лимузин е с ниско съдържание на мазнини и e по-стегнато. Мрамориране обикновено липсва.
  • Не отлагат много външни тлъстини, ако се спазва нормален хранителен режим. Подходящи са за отглеждане за младо телешко до 12 месечна възраст, но все пак големия прираст е към 14-18 месечна.
  • Месото от порода Лимузин се счита за доста крехко.
  • Лимузин са с най-ниско тегло на отелванията измежду другите масово отглеждани континентални породи (Шароле, месодаен Симентал, Блонд д’Акитен и Белгийското синьо). Счита се за средно около 38-43кг тегло на новородените. Повече по този въпрос ще напиша по-долу.
  • Лимузин са рекордьори по отношение на търговския рандеман (съотношение месо-кости). Това е породено и от сравнително леките им кости, и от относително големите мускули, които натрупват. В рекламите често ги наричат „породата на месаря”.
  • Като сме почнали с „най”, те са най-скорозрели от континенталните породи. Възрастта на първо отелване е в рамките на 24-30 месеца за някои родословия, но отива към 36 месеца за други. В България има случай на отелване на 18 месечна възраст, но това е изключение. Интересувайте се за този показател при покупка.

Както знаем, всяко хубаво нещо си има цена, ето и не толкова добрите отличителни качества на Лимузин:

  • Поради малкото подкожни тлъстини, породата не е подходяща за зимуване на открито.
  • Лимузин са може би най-лакомата порода говеда. Опитните фермери често казват, че тези крави могат да ви „изядат ушите” или да ви опразнят джобовете. Те не понасят да стоят без храна. За спазване на хранителен режим ще ви е нужна воля и за всеки случай тапи за уши :) (мучат доста, ако не ядат). За това поведение си има причина – бързият прираст е резултат и от висок метаболизъм, който в съчетание от не много голям капацитет ги кара да се хранят често, почти постоянно.
  • В резултат на горното Лимузин доста бързо губят кондиция при намалено хранене или резки промени в условията (например застудявания или болест).
  • Ето и най-големия проблем на породата – това е темперамента. Ако за Ангус се казва, че са „луди”, Лимузин са направо извън контрол. Те не са много агресивни и опасни за хората, просто като стадо са с изключително непредсказуемо и направо глупаво поведение. Често се случва да пометат огради и електропастири и да се налага да ги гоните с километри без ясна причина защо правят това. Лимузин са се наложили като оборно животно за интензивно отглеждане, за пасище се въоръжете с железни нерви, кон или ATV за преследванията и доста резервни чаркове за оградите.

ВЪЗМОЖНИ ГРЕШКИ

  • На първо място – внимавайте много с хранителния режим на стелните крави! Както вече споменах, Лимузин нямат мярка на яденето и лесно натрупват килограми. Това води обаче и до лесно нарастване на плода в последните месеци преди отелването. Има случаи на цели стада без нито едно неасистирано отелване и с жесток процент загуби. Ако ви звучи невероятно, представете си израждане с цезарово сечение на 65 килограмово теле (не е единичен случай). Контролирането на храненето на кравите преди отелване е изключително важно при управлението на стадо от която и да е порода, но при Лимузин и Шароле най-лесно се стига до катастрофа. Скоро ще пиша отделна статия по темата.
  • Колкото и да ви се струва примамлива гледка, отглеждането на Лимузин само на мускули и без тлъстини ще ви накаже при кланицата (естествено, при развит пазар и вкус на клиентите). Във Франция, страната с най-голяма консумация на континентално говеждо, се търси класификация U-3, което ще рече „не чак огромни мускули с поне 15мм тлъстина отгоре”. За постигането й е нужна балансирана диета и внимателен избор на времето за кланица.
  • Крехкостта на месото е хубаво нещо, но за постигането й е много по-важно как се обработва говеждото в кланицата и дали му се дава време да „узрее”, отколкото от каква порода идва. Лимузинките наистина имат крехко месо, но без грамотна обработка нищо не се получава. Явно и този въпрос заслужава отделна статия ;)
  • Не се подлъгвайте за кроткостта на Лимузин и да ги оставяте без надзор на пасищно отглеждане. Те са наистина кротки и не са агресивни към хората (освен когато пазят теленцата си), просто са непредвидими като поведение като стадо. В най-добрия вариант ги отглеждайте както се гледат млечни породи на свободно боксово отглеждане – най-масовия случай в Западна Европа.

КРАТКА ИСТОРИЯ

Тази история наистина ще е много кратка. Както повечето френски породи, лимузин са били работно говедо, стари са като цивилизацията и са развити в традиционно животновъден регион на Франция.

Вече писах по-горе, Лимузин са най-разпространената порода в Европа в момента. Заслуга за този процент имат основно фермите във Франция, Германия, Ирландия и Великобритания. Ще се наложи да обясня малко повече историята на месодайното говедовъдство като цяло, за да разберем възхода на Лимузин (и донякъде Шароле), но това ще бъде отделна статия. Накратко, повечето континентални породи се отглеждат по интензивни методи, подобни на млекодайните ферми.

ЛЕГЕНДИ И МИТОВЕ

Благодарение на рекламните усилия на развъдните организации около всяка порода има доста митове и дори заблуди. В тези раздели ще се опитам да споменавам някои от тях:

  • Преди известно време имаше доста шум около „уникалния за Лимузин ген” за крехкост на месото, наречен F94L. За да могат само определени хора да се възползват от уникалността, после се оказа, че този ген се носи само от определени родословия и се проявява само когато е наследен и от двата родителя. Това е типичен пример за „шашма”, защото дори и да има нещо вярно, фокусирането само върху увеличението на една характеристика с да речем 10% (обикновено не казват с колко процента е увеличението) на двойна цена спрямо конкуренцията има само една цел – да ви вземе парите. Както всяка шашма, и този шум отмина бързо, но доста хора изгоряха.
  • Месото на Лимузин е най-търсеното, най-доброто и много други „най”. Месото на Лимузин всъщност не се различава много от другите континентални породи и техните кръстоски. Всяка уникалност по отношение на месния продукт трябва да отговаря на въпроса „каква ползва имам от това”. За разлика от породата Ангус, която се е превърнала в „марка”, останалите породи просто влизат „в общия кюп” по отношение на месото и в най-добрия случай могат да се разделят само на континентални и британски.От там нататък играе класифицирането по EUROP, в което наистина Лимузин и Шароле имат предимство, но не е драстично. Като „марково” месо Лимузините се рекламират единствено в отделни провинциални ресторанти във Франция, предимно в района на Лимож. Още веднъж подчертавам, че видът и вкусът на месото са резултат от начина на хранене и на обработка в кланицата и на последно място зависят от породата.
  • Досега не съм чул обективно мнение на фермер за „укротяване на опърничавата” порода Лимузин. Говори се много за генетичен напредък в това отношение, но тези приказки са от развъдните организации и търговци на „перфектен” семенен материал.

следва по азбучен ред описание на породата Симентал (месодаен). Преди това обаче ще пусна някои от обещаните по-горе статийки за особености при отглеждането на месодайни говеда.

Използвани са снимки от
http://www.elderberrylimousins.co.uk
http://www.limousine.org
http://www.limousin.co.uk 
About these ads
This entry was posted in Породи и селекция and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Вашият коментар

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s