Почистване на пасища: храсторези

Преди година публикувахме статия за нашата борба с хвойната. Тогава използвахме ножици за клони, което е евтин и сравнително лесен вариант. За съжаление „борбата е безмилостно жестока“ ;) и с неравни сили, затова потърсихме алтернатива.

Бяхме пробвали с „храсторез“ от приятел и се оказа, че за клонки с дебелина над 1,5см е просто неизползваем.  Едва наскоро се поинтересувахме по-сериозно по темата и се оказа, че както и за други неща, името лъже.

В България наричаме „храсторез“ всички машинки, които изглеждат по този начин:

Това на снимката обаче е „моторна коса“ или „тример“, предназначено е само за косене на трева и по никакъв начин не може да се нарече „храсторез“.

С голямо закъснение (една година играчка с ножиците) разбрахме, че си има машинки и за рязане на сериозни клони и храсти, но са доста по-мощни и съответно значително по-скъпи.

Кой храсторез е за храсти?

Ще ги разпознаете по два признака: има циркулярен диск със съответния предпазител (различен е от тези за трева) и има достатъчна мощност за задвижване на диска – над 1,5kW (2,0кс).

Нагледно

Това е част от професионална демонстрация на специалист от Щил, който беше така добър да ме убеди в качествата на храстореза, преди да потроша маса пари за нещо, което може и да не ми свърши работа:

А това е моя милост, режещ хвойна:

Полезни съвети

Никога не режете без предпазни очила! При рязането хвърчи доста материал и това може да ви струва здравето.

Дисковете с „длетовиден зъб“ като този на по-горната снимка се захабяват по-трудно, но и се наточват доста по-бавно. Бих препоръчал да излизате на работа с няколко резервни диска, за да не губите полезно време в наточване.

При почистване на високи храсти първо изрежете веднъж „горния етаж“ от клони и после минете в основата на храста.

При рязане на хвойна най-големия проблем (освен хилядите клонки само в един храст) е натрупването на отрязания материал върху непочистените клони. Сравнително лесен начин е рязане на няколко обиколки около храста, като режете първо най-външните клони със замах като при косене, за да ги изнесете от територията на храста.

Ще си позволя да завърша с малко безплатна „реклама“. Причината за това не са пари, а две случки:

Преди година ни се повреди бензинова резачка. Отиваме в най-близкия оторизиран сервиз на Stihl и там момък, който даже и не спря да си играе на компютъра, ни заяви „оставете резачката в ъгъла и елате след две седмици“. Дори не погледна какво й е, за предварителна стойност на ремонта да не говорим. От там отидохме в следващия магазин-сервиз – там една много печена жена ни оправи резачката за десет минути, даде ни много добри съвети и ни накара да се почувстваме „бели хора“.

Като тръгнахме за храсторези, първо посетихме един по-евтин магазин (китайски машинки). „Става ли това за рязане на едри храсти и дебели клони?“ – „Ми не знам“ и точка. Отидохме при същата жена от предишната случка. Отговорът беше „Не знам, но ще повикам специалист от представителството да направи демонстрация на различни модели, за да видите дали става“. Без коментар.

Магазина-сервиз е до люлинския Бриколаж в София, на „Алекс инструмент“ (сайтът им е малко недоправен). Горещо препоръчвам.

This entry was posted in Нашата ферма, Пасища и ливади, Техника и оборудване and tagged , . Bookmark the permalink.

10 отговора към Почистване на пасища: храсторези

  1. Nikolay каза:

    Kolega az sashto po4istvam pasishta no s „MULCHER“. kato gledam tazi hvoina i kolko energia izrazhodvash , s traktora 6te ti e mnogo lesno da ia likvidirash.

    • linbul каза:

      Ако знаеш колко ти завиждам за мулчера…
      При нас няма как да го използваме – специално пасищата ни са на доста труден терен, има и камънаци, а хвойната на клипчето е от дребните, не исках да плаша публиката с храсти по-високи от мен, диаметър 5-6м и с диаметър на клоните над 8см. За сметка на това ливадите ни се нуждаеха от сравнително малко почистване (слава богу).
      Повтарям една препоръка – гледайте да чистите след като храстите са минали цъфтежа, иначе може още същата година да получите свежи издънки. Упех в почистването!

  2. Nikolay каза:

    Тази година ми е за първи път да изчертавам пасища, но към момента смятам че се справям добре, като знам какво взех – страшни драки и храсти , а след мен стават стадиони -доволен съм.
    Въпреки добре свършената работа след мен опасявам се от проблеми с разплащателна ,защото чувам, че ниама човек в Държавата без такива.
    Много ми се иска да успея да реализирам нешто в тази наша България, но ми се струва, че не сме готови за каквото и да било. Бюрокрацията в станата е много тромава, а отделните ни служби са пални с некомпетентни чиновници.
    Заложил съм на породата ХЕРЕФОРД , но не всичките ми от общо 30 бр. са чисти.
    Поздрави на всички колеги.

    • Ivan каза:

      Поздрави за избора на порода,и аз планирам да отглеждам от тях, скоро и на мен ми предстой за първи път очертаване на пасища.

      • NIKOLAY PETKOV каза:

        Колеги, аз приключих със земеделието и животновъдството в Република България !
        В момента водя дела в Административен съд – гр.София срещу ДФЗ. Въпреки усилията и многобройните контакти с чиновници и заместник министри от МЗХ, проблемите на един земеделски производител не бяха разрешени. Фалитът на всички животновъди е повече от предречен от настоящото управление на МЗХ пълно с некадърни чиновници. Успех на всички, които продължават да се борят, а тези които имат за идея да дадат началото на подобен проект просто да си обмислят детайлите много внимателно. Намерете подходяща държава.

      • linbul каза:

        Здравей Николай,
        За съжаление и ние сме точно в същата ситуация. Стискам ти палци да се оправиш по-скоро. Препоръките ти към бъдещите ентусиасти за съжаление са адски правилни.

  3. Никола каза:

    Интересно ми е, тъй като ми предстои за първи път да разчиствам пасища в общ размер от около 3000 декара и да стартирам овцевъдство, та колко такива храстореза биха стигнали и колко време би ми отнело едно такова действие?
    Видях едни машини, които се прикачат на тракторите и след тях остават само трески, дали не е по-добре с тях?

    • linbul каза:

      Отговорът на подобен въпрос зависи най-малкото от терена и вида храсти, както и от гъстотата им. Ще ви пиша на мейла, за да дадете повече информация.

  4. Никола каза:

    Точно за ей такова нещо мисля аз, защото обема на това, което искам да взема е над 3000 декара и определено на ръка би било доста трудно. Колега може ли да кажеш колко струва екипировката и до каква дебелина реже?

    linbul Благодаря за споделената информация и още не съм се отказал да идвам на гости, но в момента съм зает с очакване на още един член в семейството и работя като обслужващ персонал на жената :)

Вашият коментар

